16.12.2012

Omenani mun



Bloggaajan arkeen kuuluu oleellisena osana koneet ja muut laitteet. Niillä pitäs lukea muita blogeja ja joskus omiakin tuotoksia tehdä. Insinöörin alkeet omaavana minun on pakko jakaa välillä jotain teknistäkin hömppää ja vaikka esittellä blogiverstaani. Se koostuu nykyään pelkistä omena laitteista, kun oikeissa töissäni käyttämäni PC sai vaihtua Mac Book Pro:hon. Töitä ja bloggaamista siis tehdään varsin hopean valkoisissa tunnelmissa.

Usein kuulee kuinka moni ihmettelee, millaisen laitteen tarvitsee bloggaamiseen tai töihinsä ja olisiko Mac oiva valinta? Esittelenpä siis oman laitteistoni ja niiden soveltuvuuden bloggaamiseen.

Työkone
Mac BookPro 13" Core i7, 8 GB muistia, 256 Gt SSD kovalevy
+ Macig mouse
+ Apple näppäimistö
+ 24" näyttö

Työkone 2
Mac BookAir 13" Core i5, 4GB muistia, 256 Gt SSD kovalevy
+ Bluetooth näppis ja kosketuslevy
+ 42" TV apunäyttönä

Kumpikin koneista toimii bloggaamiseen uskomattoman hyvin, koska...
- Kummassakin on muistikortinlukija, jonka avulla kuvat saa iPhotoon tai Apertureen todella helposti (lue automaattisesti). Mitään monimutkaisia ohjelmia ei tarvitse!
- Akun kesto on loistava (n. 6-7 h)
- Estetiikka on mieleinen.
- iCloud toiminto varmistaa, että kaikissa laitteissa on käytössä uusimmat kuvat ja on erittäin näppärää ottaa esim. iPhoenlla kuvia ja kun pääsee koneen äärelle löytyvät kuvat valmiiksi jo netin saloista.
- Kummankin laitteen fyysinen koko on sellainen, että ne pystyy ottaa helposti mukaan
- Laitteiden yhdistäminen esimerkiksi televisioon on helppoa kuin ruuanlaitto
- Ei viiruksia, koneen kaatumisia tai mitään muitakaan ongelmia!
- Käytön nopeus ja ne pienet mac maailman jutut tekee käytöstä jouhevaa.

Näistä kahdesta suosittelen EHDOTTOMASTI bloggaamiseen jälkimmäistä (Air) ja miksi?
- Kevyempi (n. 1,3kg)
- Pienempi (n. 1cm paksu)
- Parempi näyttö (1440x900 resolutio)
- Riittävän nopea. Ainoat hidastuvuudet liittyvät elokuvien katsomiseen ja Air ei kunnolla jaksa pyörittää BlueRay leffoja ulkoiselta kovalevyltä.


Apple tuotteiden toimivuus yrityskäytössä
Perusjutut, kuten Outlook, Excel, Word, PowerPoint pyöritykset toimii Macillä ihan normaalisti (Office for Macin ansiosta) ja nykypäivänä suurinosa ohjelmista toimii pilvessä tai verkkopalveluissa. Tällöin myös näidenkin sovellusten käyttö on ihan samanlaista kuin esim. Windows ympäristössä selainta käyttäen.

Isoimman ongelman tuottaa ohjelmat jotka vaativat pohjalleen ison pahan Windowsin. Kiersin tämän ongelman aluksi käyttämällä etätyöpöytää, eli ottamalla yhteyden Windows koneeseen, jolla tein sitten kaikki pakolliset jutut. Tarvitsen työssäni kuitenkin omalle koneelle asennetun Microsoftin SQL tietokantaohjelman, joten hankin Parallels ohjelman, joka mahdollistaa virtuaalisen windowsin asentamisen. Ohjelma on muutenkin ihan huippu ja ohjelmat käynnistyy Macissä kuin ihan normaali Mac ohjelma konsanaan. Nyt minulla sitten pyörii Windows8 tuossa rinnalla kaikkineen ominaisuuksineen.

Nyt joku miettii, että riittääkö tehot?
Esimerkiksi tuo minun tietokantani toimii tuossa virtuaalisessa Windowsissa kymmenen kertaa nopeammin kuin meidän palvelimella!!! (kiitos SSD kovalevyn) ja Windows käynnistyy n. 10 sekunnissa.

Oheislaitteet:
TimeCapsule 2 Tb
+ Vanhat kuvat on siirretty tänne
+ Kummankin koneen varmuuskopiot päivittyy tänne automaattisesti joka yö

iPhone5
+ Kaikki tiedot mukana aina.
+ Kuvat siirtyvät puolin ja toisin kaikkien laitteiden kesken.
+ Liitettävissä helposti auton audiojärjestelmään
+ Toimii välttävästi myös puhelimena


p.s. Tämä ei ole tehty yhteistyössä kenenkään kanssa ja myös muut systeemit ovat ihan toimivia. Minä olen vain it-nörttinä huomannut, että tämä on minulle paras toimiva järjestelmä. Annan myös mielelläni lisävinkkejä aiheesta ja aiheen vierestä.

1 kommentti:

  1. En aikoinaan kommentoinut tähän, koska muutuin kateudesta vihreäksi luettuani tämän ansioituneen esittelyn toivelistallani olevista tuotteista ;).

    VastaaPoista

Saa kommentoida, mä en pure.